Birim : İLETİŞİM FAKÜLTESİ
RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA BÖLÜMÜ
SİNEMA ANABİLİM DALI

E-Posta : aslihandt@mersin.edu.tr
ORCID : 0000-0001-5538-314X
ÜAK Temel Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Temel Alanı
Sinema
Sinema Kuramları, Film Eleştirisi, Sinema Sosyolojisi
User profile picture

ASLIHAN DOĞAN TOPÇU

Prof. Dr.

Öğrenim Bilgisi

2000 - 2015 Doktora SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ/RADYO, SİNEMA VE TELEVİZYON (DR)/
Tez adı: 1950-1970 arası döneminde Türk sinamesında çekilen filmlerde zenginlik temsilleri (2005) Tez Danışmanı: ATİYE SEÇİL BÜKER

1996 - 1999 Yüksek Lisans-Tezli SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ/SİNEMA VE TELEVİZYON (YL) (TEZLİ)/
Tez adı: Filmsel zamanın oluşturulmasında kullanılan zaman atlamalarının geleneksel ve çağdaş anlatı sinemasında anlatısal yapı ile ilişkileri (1999) Tez Danışmanı: NAZLI BAYRAM

1988 - 1993 Lisans İLETİŞİM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ/EĞİTİM İLETİŞİMİ VE PLANLAMASI BÖLÜMÜ/EĞİTİM İLETİŞİMİ VE PLANLAMASI PR./
Tez adı: Filmsel zamanın oluşturulmasında kullanılan zaman atlamalarının geleneksel ve çağdaş anlatı sinemasında anlatısal yapı ile ilişkileri () Tez Danışmanı: NAZLI BAYRAM

Akademik Görevler

2017 - PROFESÖR MERSİN ÜNİVERSİTESİ/İLETİŞİM FAKÜLTESİ/RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA BÖLÜMÜ/RADYO, SİNEMA VE TELEVİZYON ANABİLİM DALI/
2013 - DOÇENT MERSİN ÜNİVERSİTESİ/İLETİŞİM FAKÜLTESİ/RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA BÖLÜMÜ/RADYO, SİNEMA VE TELEVİZYON ANABİLİM DALI/
2011 - 2013 DOÇENT ERCİYES ÜNİVERSİTESİ/İLETİŞİM FAKÜLTESİ/RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA BÖLÜMÜ/SİNEMA ANABİLİM DALI/
2009 - 2011 YARDIMCI DOÇENT ERCİYES ÜNİVERSİTESİ/İLETİŞİM FAKÜLTESİ/RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA BÖLÜMÜ/SİNEMA ANABİLİM DALI/
2000 - 2006 ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ GAZİ ÜNİVERSİTESİ/İLETİŞİM FAKÜLTESİ/RADYO, SİNEMA VE TELEVİZYON BÖLÜMÜ/RADYO, SİNEMA VE TELEVİZYON ANABİLİM DALI/
1995 - 2000 ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ ERCİYES ÜNİVERSİTESİ/GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ/RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA BÖLÜMÜ/RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA ANASANAT DALI/
1993 - 1994 ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ SELÇUK ÜNİVERSİTESİ/İLETİŞİM FAKÜLTESİ/RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA BÖLÜMÜ/SİNEMA ANABİLİM DALI/

İdari Görevler

2020 - Dekan MERSİN ÜNİVERSİTESİ
2014 - Dekan Yardımcısı MERSİN ÜNİVERSİTESİ
2013 - Fakülte Yönetim Kurulu Üyeliği MERSİN ÜNİVERSİTESİ
2016 - 2020 Dekan MERSİN ÜNİVERSİTESİ
2016 - 2018 Anabilim Dalı Başkanı MERSİN ÜNİVERSİTESİ
2016 - 2018 Anabilim Dalı Başkanı MERSİN ÜNİVERSİTESİ
2017 - 2017 Bölüm Başkanı MERSİN ÜNİVERSİTESİ
2014 - 2016 Rektör Danışmanı MERSİN ÜNİVERSİTESİ
2006 - 2012 Erasmus Koordinatörü ERCİYES ÜNİVERSİTESİ

Yönetilen Tezler

A. Yüksek Lisans Tezleri (16)

  • NADA GAMAL GAMALELDIN AHMED TAHA, 2025, The impact of Turkish tv drama series on the cultural identity of Egyptian university students, Mersin Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Radyo Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalı
  • NIJAT MAMMADOV, 2024, Azerbaycan sinemasının gelişim sürecinde "Azerbaycanfilm" film stüdyosunun rolü, Mersin Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Radyo Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalı
  • SELİN AKTAŞ, 2022, Türk sineması'nda dijitalleşmenin kurgu biçimine etkisi: Alan deneyimleri, Mersin Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Radyo Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalı
  • MEHMET ŞAHNE, 2021, Televizyon dizilerinde polis temsili: İz Peşinde (1989) ve Behzat Ç. (2010) dizilerinde polis temsilinin sosyolojik açıdan incelenmesi, Mersin Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Sosyoloji Ana Bilim Dalı
  • UMUT DERİN EROĞLAN, 2021, Eleştirel erkeklik çalışmaları çerçevesinde öteki erkeklerin (trans) erkeklik deneyimleri: Bir alan araştırması, Mersin Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Kadın Araştırmaları Ana Bilim Dalı
  • VICTORIA BUKAREVA, 2019, Değişen siyasal yapı bağlamında Sovyet sinemasında komedi türünün dönüşümü, Mersin Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Radyo Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalı
  • GÜLNUR GÖZÜBEK, 2019, Yeni Türk sinemasında biçem: Onur Ünlü Sineması, Mersin Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Radyo Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalı
  • IŞIL KIZILIRMAK ATA, 2018, Kadın yönetmenlerin filmlerinde erkeklik temsilleri: Potter, Labaki ve Vitrinel'de karşılaştırmalı bir analiz, Mersin Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Kadın Araştırmaları Ana Bilim Dalı
  • ESRA ARSLAN, 2017, Siyasi partilerde kadın katılımı ve temsili; Adana ve Mersin illeri örneği, Mersin Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Kadın Araştırmaları Ana Bilim Dalı
  • SERVET CAN DÖNMEZ, 2016, Toplumsal eleştiri aracı olarak mizahın televizyonda kullanımı: Kardeş Payı dizisi örneği, Mersin Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Radyo Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalı
  • ELİF ÖZLER, 2016, Sürgündeki sinema: Tony Gatlif filmlerinde "yolculuk" ve "kimlik arayışı", Erciyes Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Radyo Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalı
  • SELDA BEKTAŞ, 2014, Türk sinemasında kara film: Türsel bir inceleme, Erciyes Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Radyo Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalı
  • DİLARA AKDENİZ, 2013, Mobbing ve yazılı basındaki mobbing haberlerine yönelik bir alımlama çalışması, Erciyes Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Halkla İlişkiler ve Tanıtım Ana Bilim Dalı
  • NEVİN BÖLÜKBAŞI, 2012, Özel hastanelerde halkla ilişkiler faaliyetlerinin hizmet kalitesine ve müşteri memnuniyetine etkileri, Erciyes Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Halkla İlişkiler ve Tanıtım Ana Bilim Dalı
  • MEHMET AKKAYNAK, 2011, Reklamda cinsellik kullanımı (otomobil reklamları örneği), Erciyes Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Halkla İlişkiler ve Tanıtım Ana Bilim Dalı
  • LOKMAN ZOR, 2009, Sinemada mizansenin bir parçası olarak oyuncunun yönetimi, Erciyes Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Radyo Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalı
  • B. Doktora Tezleri (3)

  • ELİF ÖZLER LEKESİZ, 2024, Dijital Kültür Çağında Sinemada Politik Nöro-İmge, Erciyes Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü - İletişim Bilimleri Ana Bilim Dalı
  • MÜZEYYEN DENİZ ZÖHRE TÜRKMENOĞLU, 2024, Sağlık çalışanlarının toplumsal cinsiyet rolü streslerinin belirlenmesi: Mersin örneği, Mersin Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Kadın Araştırmaları Ana Bilim Dalı
  • ONUR ÖNÜRMEN, 2017, Yeni medya ortamında toplumsal muhalefetin görsel dile yansıması: Karşılaştırmalı bir inceleme, Erciyes Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü - İletişim Bilimleri Ana Bilim Dalı
  • Eserler

    A. Uluslararası hakemli dergilerde yayımlanan makaleler (1)

  • Topçu, A. D. (2009). Sam Amca nın Tozları Türk Sinemasında Marshall Planı ve Demokrat Parti. In Kebikeç (Vol. 27, Issue 27, pp. 307–329).

  • B. Uluslararası bilimsel toplantılarda sunulan ve bildiri kitaplarında (proceedings) basılan bildiriler (14)

  • Topçu, A. D., & Önal, H. (n.d.). Communıcatıon And Art Stayıng Between Radıo Fılm And Televısıon Departments In Unıversıtıes Studıes Problems Perspectıves. In V. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi.

  • Aslıhan, D. T. (n.d.). Yitirilen Masumiyet Nuri Bilge Ceylan Filmlerinde Çocuk İmgesinin Analizi. In I. Uluslararası Çocuk ve İletişim Konferansı "Milenyumda Çocuk ve İletişim (pp. 43–49).

  • Aslıhan, D. T. (n.d.). Beyazperdede İstanbul 1950 lerde ve 2000 lerde Türk Sineması nda İstanbul un Temsili. In 7. Türk ve Dünya Kültüründe İstanbul Uluslararası Türk Kültürü Kongresi (Vol. 2, pp. 118–125).

  • Türkmenoğlu, M. D. Z., & Topçu, A. D. (2025). A Gender Perspective on the Effects of the Earthquakes in Turkey on the Regional Economy: Is Sustainable Progress Possible? In 50th EBES Conference - ISCTE-IUL Instituto Universitário de Lisboa.

  • Topçu, A. D., Erdönmez, S., & Budak, G. (2023). The Usage of New Media in Language Learning: The Turkish Learning Journey of The Russian Children Living in Mersin. In 21st International Conference on Turkish Linguistics (ICTL 2023).

  • Topçu, A. D., & Ata, I. K. (2019). Hegemonyanın Ortasından Ötekiliğin Kıyılarına: Sally Potter’xxın Filmlerinde Erkeklikler ”. In 2nd International Men and MasculinitiesMasculinities: Challenges and Possibilities in Troubling Time.

  • Bozkur, B., & Topçu, A. D. (2018). Akademide Kadın Çalışmaları: Türkiye’deki Kadın Çalışmalari Lisansüstü Programlarının İncelemesi. In II.Uluslararası Multidisipliner Çalışmalar Kongresi (pp. 660–660).

  • Topçu, Y. G., & Topçu, A. D. (2018). SANAT SİNEMASI VE TÜR: MODERN BİR MELODRAMOLARAK “KUTSAL GEYİĞİN ÖLÜMÜ.” In II.Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi.

  • Topçu, A. D., & Önürmen, O. (2015). Yeni Medya Ortamında Savaş Görüntülerinin Mizah Unsuru Haline Getirilmesi IŞİD ve İNCİCAPSÖrneği. In ULUSLARARASI YENİ MEDYA - YENİ YAKLAŞIMLAR KONFERANSI (pp. 162–183).

  • Topçu, A. D., & Önürmen, O. (2015). Yeni Medya Ortamında Savaş Görüntülerinin Mizah Unsuru Haline Getirilmesi İNCİCAPS Örneği. In Uluslararasi Yeni Medya - Yeni Yaklaşimlar Konferansi.

  • Topçu, A. D. (2015). 2000 Sonrası Türkiye Sinemasında Kadınlararası Arkadaşlık ve Dayanışma Kurtuluş Son Durak ta İnen Erkekler. In Türkiye’de ve Dünyada Kadin Araştirmalari.

  • Topçu, A. D., & Özler, E. (2014). Tekniğin Olanaklariyla Yeniden Üretilebildiği Yeni Medya Ortaminda Sinema. In Uluslararası Yeni Medya - Yeni Yaklaşımlar Konferansı.

  • Önal, H., & Topçu, A. D. (2013). Staying Between the communication art Radio Cinema Tv Education İn Universities Problems Perspectives. In 5. International Congress Of Educational Research,; Peace, Memory & Educational Research.

  • Topçu, Y. G., & Topçu, A. D. (2009). Different Illusions Different Worlds An Intersection Miniature Aesthetic in Cenneti Beklerken. In Framing Film-Cinema and Visual Arts.

  • C. Yazılan Ulusal/ Uluslararası kitaplar veya kitaplarda bölümler (12)

  • ASLIHAN, D. T., CEM, K., & SONER, E. (2023). Gastronomi ve İletişim. In Disiplinlerarası Bakış Açısıyla Gastronomi: Kavramlar Araştırmalar ve Çalışma Önerileri. DETAY.

  • ASLIHAN, D. T., CEM, K., & SONER, E. (2021). Gastronomi ve İletişim. In Disiplinlerarası Bakış Açısıyla Gastronomi: Kavramlar Araştırmalar ve Çalışma Önerileri. Nobel.

  • ASLIHAN, D. T. (2019). ”Yaban Atlarını Dizginlemek: Mustang Filmini Toplumsal Cinsiyet Bakış Açısından Okumak”. In Kadının Kamerasından-2000 Sonrası Türkiye’xxde Kadın Yönetmenler. Doruk.

  • ASLIHAN, D. T. (2019). Mor Salkımlı Yolda Aliye’den Rabia’ya Yürümek: Televizyon ve Sinemada Halide Edib. In Halide Edip Adıvar. T:C Kültür ve Turizm Bakanlığı.

  • ASLIHAN, D. T., & GÜRHAN, T. Y. (2018). Aşağıdaki Erkek Çocuk Yukarıdaki Anneye Bakıyor : L’xxenfant D’en Haut’xxda Karşıtlıklar. In Perdeyi Aralamak (Filmlerde Anlatı ve Eleştiri). Ayrıntı Yayınları.

  • ASLIHAN, D. T. (2013). “Övünmek Gibi Olmasın Ama!: Türk Sinemasında Kayseri ve Kayserililer.” In ERCİYES in Rüyası Kayseri. Yapı ve Kredi Yayınları.

  • ASLIHAN, D. T. (2012). Dairenin İçinde: İran’da Kadın Olmak. In Sinemada Hayat Var. Deki.

  • ASLIHAN, D. T. (2010). Minyatür Aynasından Sinemaya Yansıyanlar: Cenneti Beklerken’de Anlatı ve Anlam. In Toplumsalın Eleştirisinden Geleneğin Estetiğine Yolculuk Derviş Zaim Sineması. DE Kİ.

  • AYDAN, Ö., GÜRHAN, T. Y., & ASLIHAN, D. T. (2010). Yeni İzleyici Araştırmaları Önemli Bir Durak: Alımlama Çalışmaları. İzleyiciler ve Alımlama. In Sinema: Tarih-Kuram-Eleştiri. Kırmızı Kedi Yayınevi.

  • ASLIHAN, D. T. (2009). Apartmanlar, Kadillaklar, Çifte Çifte Uşaklar. In Reklamcılık Bakmak ve Görmek. Ütopya.

  • ASLIHAN, D. T. (2006). Bazıları Sıcak Sever’den `Fıstık Gibi Maşallah’a Sadri Alışık’ın İzini Sürmek. In Kahkaha ve Hüzün Sadri Alışık. Dost Kitabevi Yayınları.

  • ASLIHAN, D. T. (2003). Sinema ve Zaman: Geleneksel (Klasik) Anlatı ve Çağdaş Anlatı Filmlerinde Zamanın Kullanımı ve Anlatısal Yapı ile İlişkileri. In Sinemada Anlatı ve Türler. Vadi Yayınları.

  • D. Ulusal hakemli dergilerde yayınlanan makaleler (6)

  • Önürmen, O., & Topçu, A. D. (2018). Kültür Endüstrisinin Eğlencelik Yüzleri:Fotoroman’dan Caps’e Bir Bakış. In Erciyes İletişim Dergisi (Vol. 5, Issue 4, pp. 263–283).

  • Aslıhan, D. T. (2009). İstanbul Mutfağında Tehlikeli Tatlar Tasos Boulmetis in Bir Tutam Baharat Filminin Analizi. In İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (Vol. 37, Issue 37, pp. 119–135).

  • Topçu, A. D. (2009). Dangerous Tastes In Constantinopoulus Cuisine: An Analysis Of Tasos Boulmetis’s Film “Politiki Kouzina.” In ISTANBUL UNIVERSITESI ILETISIM FAKULTESI DERGISI (Issue 37, p. 127).

  • Aslıhan, D. T. (2005). Göstergebilim Işığında Kayseri Evleri. In Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (Vol. 18, Issue 18, pp. 237–246).

  • Büker, S., & Topçu, A. D. (2003). Yesin Onu İstanbul İstanbul Geceleri. In Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (Vol. 1, Issue 1, pp. 16–26).

  • Topçu, A. D., Özsoy, A., & Topçu, Y. G. (2002). Atıf Yılmaz ın Filmlerinde Kentli Orta Sınıf Kadınların Arkadaşlıkları. In İletişim (Vol. 15, Issue 15, pp. 41–60).

  • E. Ulusal bilimsel toplantılarda sunulan ve bildiri kitabında basılan bildiriler (4)

  • Aslıhan, D. T. (n.d.). Türk Sinemasında Sınıfların Temsili Dönemsel Bir İnceleme. In 2. Sınıf Çalışmaları Sempozyumu:Türkiye’yi Sınıf Gerçeği ile Anlamak (pp. 118–125).

  • Topçu, Y. G., & Topçu, A. D. (2019). Oscar’da Kadın Yönetmenin Adı Yok: The Hurt Locker’xxda Cinsietçi İdeoloji. In Kadaum Ulusal Kongre.

  • Topçu, A. D. (2015). Bir Çocuk Hakları İhlali Olarak Kurmaca Filmlerde Çocukların İstismarı ve İhmali. In 14. Ulusal Sosyal Bilimler Kongresi.

  • Topçu, A. D. (2014). Gülünesi Erkek lik ler Arif Hüseyin ve Recep Türk Komedi Filmlerinde Erkek lik Temsilleri. In I.Uluslararası Erkekler veErkeklikler Konferansı icsm symposium of men and masculinities -identities, cultures, and societies,.

  • Editörlükler

    A. Uluslararası Editörlükler (3)

  • 2022, SineFilozofi, elektronik açık erişim, Dergi, the Philosopher Index’xxs

  • 2019, Communication Studies, Akademisyen Yayınevi, Kitap,

  • 2018, İletişim Çalışmaları Bildiri Tam Metin Kitabı, Akademisyen Yayınevi, Kitap,

  • B. Ulusal Editörlükler (2)

  • 2019, İletişim Bilimleri Çalışmaları II, Akademisyen Yayınevi, Kitap,

  • 2010, Toplumsalın Eleştirisinden Geleneğin Estetiğine Yolculuk Derviş Zaim Sineması, Deki, Kitap,

  • Üniversite Dışı Deneyim

  • 1993 - 1994 Yönetmen Yardımcısı TÜKIYE RADYO-TELEVIZYON KURUMU GENEL MÜDÜRLÜGÜ,

  • Oluşturma Tarihi: 15.12.2025 20:11