SMART CONTROL OF THE CLIMATE RESILIENCE IN EUROPEAN COASTAL CITIES ( SCORE)
The intensification of extreme weather events, coastal erosion and sea-level rise are major challenges to be urgently addressed by European coastal cities. The science behind these disruptive phenomena is complex, and advancing climate resilience requires progress in data acquisition, forecasting, and understanding of the potential risks and impacts for real-scenario interventions. The Ecosystem-Based Approach (EBA) supported by smart technologies has potential to increase climate resilience of European coastal cities; however, it is not yet adequately understood and coordinated at European level. SCORE outlines a co-creation strategy, developed via a network of 10 coastal city ‘living labs’ (CCLLs), to rapidly, equitably and sustainably enhance coastal city climate resilience through EBAs and sophisticated digital technologies. SCORE will establish an integrated coastal zone management framework for strengthening EBA and smart coastal city policies, creating European leadership in coastal city climate change adaptation in line with The Paris Agreement. The Coastal City Living Lab (CCLL) is a new concept that expands the Living Lab approach to coastal cities and settlements. CCLLs will be set up to address specific climate challenges, and their effectiveness will be assessed by different stakeholders through innovative monitoring systems and cutting-edge modelling approaches. SCORE will develop CCLLs in a network of 10 cities which learn from each other in different frontrunner and follower roles. SCORE will involve citizen science in providing prototype coastal city early-warning systems and will enable smart, instant monitoring and control of climate resilience in European coastal cities through open, accessible spatial ‘digital twin’ tools. SCORE will provide innovative platforms to empower stakeholders’ deployment of EBAs to increase climate resilience, business opportunities and financial sustainability of coastal cities.
01.07.2021 – 30.06.2025 NAZİRE GÖKSU SOYDAN OKSAL, SEMA ARIMAN, NESLİHAN BEDEN, VAHDETTİN DEMİR, ŞULE HALİLOĞLU, Salem Gharbia, BAHTİYAR EFE
Yanal Daralma ve Genişleme Kesitine Sahip Açık Kanal Akımının Sayısal ve Deneysel Analizi
Açık Kanal Hidroliği, Köprü Hidroliği, Daralma ve genişleme, Köprü kenar ayağı, Hesaplamalı akışkanlar dinamiği (HAD), Hız alanı, LDA,
27.07.2018 – 14.10.2019 MEVLÜT SAMİ AKÖZ, NAZİRE GÖKSU SOYDAN OKSAL
Köprü Ayağı Etrafındaki Türbülanslı Akımın Deneysel Ve Sayısal Analizi
Dairesel bir köprü ayağı etrafındaki türbülanslı akış alanı, çoklu girdapların oluşumu nedeniyle karmaşık bir yapıya sahiptir. Köprü ayağı etrafında meydana gelen bu karmaşık akım yapısının belirlenmesi, bu tür yapıların tasarımı açısından önem kazanmaktadır. Bu çalışmada köprü ayağı etrafındaki üç boyutlu türbülanslı akımın hız alanı laboratuvar ortamında Lazer Doppler Anemometresi (LDA) ile ölçülmüş ve deney ile aynı koşullardaki akım için temel denklemler, sonlu hacimler yöntemine dayalı ANSYS-Fluent paket programı ile sayısal olarak çözülmüştür. Sayısal modellemede, Standard k-?, Renormalization Group k? ve Realizable k-? türbülans modeli kullanılmış ve serbest su yüzü profili Akışkan Hacimleri Yöntemi ile hesaplanmıştır. Seçilen ağ yapısının sayısal sonuçlara olan etkisini incelemek için Ağ Yakınsama İndeksi (GCI) kullanılmıştır. Sayısal sonuçlardan elde edilen hız alanı ve su yüzü profilleri deneysel ölçümlerle karşılaştırılmış, Realizable k-? türbülans modelinin köprü ayağı etrafındaki akım alanını belirlemede diğer modellere göre daha başarılı olduğu tespit edilmiştir. Köprü Ayağı Etrafındaki Türbülanslı Akımın Deneysel ve Sayısal Analizi The turbulent ?ow ?eld around a circular pier is complex due to separation and generation of multiple vortices in different structures. This topic has a great interest in engineering applications for the design of the bridges over water. In this study, the velocity field of flow around a circular pier is measured using Laser Doppler Anemometry (LDA). The Basic equations of the problem are solved by ANSYS-Fluent program package based on finite volume method for the flow case having the same experimental conditions. In the numerical simulations, Standard k-?, Renormalization Group k-? and Realizable k-? turbulence closure model are used for the simulation of turbulence, and the flow profile is computed using Volume of Fluid method. Grid Convergence Index (GCI) is performed to examine the effect of the selected grid structure on the numerical results. The computed results for velocities and free surface profiles are compared with measured data. The comparisons of the experimental and numerical results show that Realizable k-? is more successful turbulence model among the other models in predicting the velocity field and free surface profiles.
12.04.2016 – 19.04.2017 NAZİRE GÖKSU SOYDAN, OĞUZ ŞİMŞEK, MEVLÜT SAMİ AKÖZ
Trapez Kesitli Geniş Başlıklı Savak Akımının Deneysel ve Sayısal Analizi
19.09.2012 – 01.09.2013 MEVLÜT SAMİ AKÖZ, NAZİRE GÖKSU SOYDAN OKSAL, OĞUZ ŞİMŞEK