Uluslararası kategoride proje bulunamadı!
Cumhuriyetin 100. Yılında Sinema Seyircisi

Türkiye’de sinema, Cumhuriyet’in modenizmine koşut olarak gelişmiştir. Ülkedeki sosyo-ekonomik ve kültürel gelişmeler ve değişimler doğrudan sinemayı etkilemiştir. Türkiye Cumhuriyeti’nin yüz yılını diğer kültürel temsillerden daha çok sinema üzerinden okumak mümkündür. Türkiye’de sinema, 2004 yılına kadar devlet desteği olmadan (hatta onun sansür mekanizmasına ragmen) kendi olanaklarıyla var olmuştur. Buradaki temel belirleyici öğe, sinema seyircisinin sinemayla kurduğu ilişkidir. Özellikle Yeşilçam olarak ifade edilen 1950-1980 yılları arasındaki dönemde bölge işletmeciliği üretim tarzı ile sinemanın finansmanını, belirli öykü ve anlatılarını belirleyen seyirci olmuştur. Sinemanın kendi içinde dönemleri de kendine özgü seyircisini yaratmıştır veya tam tersi de geçerlidir. Bu proje, sinema endüstrisinin olmazsa olmaz parametlerinden biri olan seyirci olgusu üzerine odaklanmaktadır ve Cumhuriyet’in yüzüncü yılında günümüz sinema seyircisi kimdir sorusuna yanıt aramaktadır. Sinema, ilk gösterimlerden itibaren filmlerin seyirciye ücretli olarak gösterilmesi olarak tanımlanır. Bu bağlamda seyircinin varlığı, sinemanın tanımının önemli bir parçası olur. Bu nedenle sinema endüstrisi açısından, seyirci temel bir paydaştır. Peki kimdir seyirci? “Türkiye’de sinema seyircisi hakkında gerçekten ne biliyoruz? Proje, seyircinin kimliğine sosyolojik perspektiften yaklaşmakta; kültürel bir pratik olarak filme gitme, film tercihleri ile beğenileri ve değişen seyir pratikleri bağlamında seyirciyi tanımaya odaklanmaktadır. Ancak dijitalleşme, pandemi, platformların gelişimi seyircide ve sinema seyir deneyiminde ciddi değişimlere neden olmuş, film izlemek daha çeşitli ve kapsamlı bir deneyim haline gelmiş, sinema seyircisinin tanımı “genişlemiştir”. Böylece, sinemasal deneyimin yer değiştirmesi, birlikte olmanın kolektif temsilini zayıflatmıştır. Bu proje, endüstri kaygılarının ötesinde dijitalleşme ile birlikte değişen seyir pratikleri bağlamında seyirciyi kavramsallaştırmayı, nasıl oluştuklarını açıklamayı, seyircinin kendi içindeki farklılıklarını, değişen film izleme mecralarını, sinemayla mekânsal olarak kurdukları ilişkiyi, kültürel ve sınıfsal konumlarının beğeni ve tercihlerindeki belirleyiciliğini, sinemaya dair yatkınlıklarını ve beklentilerini keşfetmeyi hedeflemektedir. Proje yirmi birinci yüzyıl seyircisini tanımlarken, yirminci yüzyılın farklı dönemlerindeki seyirciyle ayrımlarını ve benzerliklerini de ortaya koyabilecektir. Bu proje, yirmi birinci yüzyılın seyircisini kapsamlı bir biçimde ele alması açısından özgündür. Bu projeye özgün değer katan bir başka öge ise daha önce TÜBİTAK tarafından desteklenmiş seyirci çalışmalarını içeren dört projenin izini sürmesi ve önceki projelerin kesişim noktalarına bu proje üzerinden süreklilik ve açılım sağlamasıdır. “Cumhuriyetin 100.yılında sinema seyircisi kimdir?” sorusuna yanıt arayan, açımlayıcı sıralı karma yöntemle yürütülecek olan bu projede, 12 ilde yapılacak saha çalışmaları ile değişen seyir pratikleri bağlamında sinema seyircisinin tanımlaması ve değişen seyir pratiklerine karşı tutum, beğeni ve deneyimleri hakkında bilgi edinerek, Bourdieu’nun kavram setinden hareketle soyut bir kavram olan sinema seyircisini hem demografik ve sosyo-ekonomik özellikleri hem de beğeni ve tercihleri kapsamında somutlaştırmak, keşfetmek amaçlanmaktadır. Önerilen proje Mersin Üniversitesi tarafından yürütülecek ve iki yıl sürecektir.

15.08.2024 – HAKAN ERKILIÇ, SENEM AYŞE DURUEL ERKILIÇ, HASAN AKBULUT, MELİS BEHLİL, SIRRI SERHAT SERTER

Devam Ediyor -Tübitak 1001 Yürütücü

Türkiye'de Film Festivalleri: Yapısı, Ekonomisi, İşleyişi, Seyirci Profili (Antalya, Adana, İstanbul, Ankara Film Festivalleri Örneği)

Türkiye'deki dört büyük film festivalini ekonomik politik, kültürel çalışmalar ve Yeni Sinema Tarihi perspektiflerinden ulusal sinemaya katkı, organizasyon, yaratıcı ekonomi bğlamında kente katkı vb. bağlamlarda araştırıyor.

01.11.2021 – 01.11.2024 HAKAN ERKILIÇ, SENEM AYŞE DURUEL ERKILIÇ, EMİNE UÇAR İLBUĞA, SIRRI SERHAT SERTER, ALİ KARADOĞAN, AYDIN ÇAM, SÜLEYMAN DEĞİRMEN, KEMAL BİRDİR

Tamamlandı -Tübitak 1001 Yürütücü

360 Derece Film Yapımı

İletişim teknolojilerinde yaşanan hızlı gelişim ve yöndeşme ile birlikte günümüzde artık zaman ve mekandan bağımsızbir şekilde uluslararası sınırların olmadığı küresel bir iletişim ortamında yer aldığımızı söylemek mümkündür. Bu küreseliletişim ortamlarının tamamı artık dönüşümlerini tamamlayarak analogdan dijitale geçmiş ve sayısallaşmıştır. Busayısallaşmanın getirdiği avantajlardan birisi de geleneksel medya araçlarında var olan izleme deneyiminin cep telefonuboyutlarına inerek küresel çapta ve anlık olarak izlenebilmedir. İzleme ediminin tamamen dijitale dönüştüğü bu noktadadaha öncesinde televizyonun evlere girmesi ile popülaritesini yitireceği düşünülen sinemanın da kendi dönüşümünügerçekleştirerek çağa ayak uydurarak şekilde dijitalleştiğini görmekteyiz. Bu dijital dönüşüm beraberinde hem izlemehem de üretim pratikleri anlamında yaratıcıya ve yönetmene sınırsız olanaklar tanıyarak hikayesini anlatabilmeolanakları sağlamaktadır. İlk çağlardan bu yana hikayeleri anlatmak için çeşitli araçlar (duvar resimleri, yazıtlar, destanlarvs.) kullanan insanoğlunun günümüzde karşılaştığı en son dijital teknolojilerden birisi sanal gerçeklik teknolojisidir.Geleneksel sinemada yönetmenin çerçevesi ve seçimleri ile sınırlı bir izleme edimi gerçekleştiren seyirci, sanal gerçeklikteknolojisi içerisinde kendi kararlarını vererek hikayenin akışında ve anlamlandırılmasında direkt olarak etkin konumdabulunmaktadır. Dolayısı ile geleneksel sinema anlatısı içerisinde kullanılan teknik ve yapıların sanal gerçeklik teknolojisisöz konusu olduğunda yok olduğunu veya dönüştüğünü söyleyebiliriz. Geleneksel sinema kuramları ve anlatı yapısı ileanlamlandırılması kolay olmayan bu yeni teknolojinin anlatı dilinin, imkan ve sınırlılıklarının belirlenmesi bu teknolojinintarihi ve anlamlandırılması noktasında büyük önem arz ettiğini söylemek mümkündür.Sanal Gerçeklik (Virtual Reality) ileartırılmış gerçeklik uygulamalarını birarada düşünmek gerekiyor. Sanal Gerçeklik kullanıcıyı dijital görüntülerden oluşanhayali bir dünya içerisine sokarken, Arttırılmış Gerçeklik (Augmented Reality) teknolojisi ise görünen fiziki dünyanınüzerine dijital içerik yerleştiriyor. Dolayısı ile gerçekleştirilecek olan bu BAP projesi ile alınacak donanımlarla buteknolojiye ilişkin soru işaretlerinin cevaplanması noktasında Türkiye’de bir ilk gerçekleştirilmeye çalışılarak bir filmçekilecek ve cevaplar aranacaktır. Hali hazırda tıptan, mimarlığa, eğitimden turizme kadar birçok alanda giderek dahayaygın bir şekilde kullanılmaya başlanan sanal gerçeklik teknolojisinin kitlesel bir eğlence aracı olan sinemaya katkıları veonu nasıl dönüştüreceğinin anlaşılması, bu teknolojiye yönelik kuramsal olarak Türkiye’de ve dünyada öncüçalışmalardan birisi olması nedeni ile önem arz etmektedir. Bu proje disiplinler arası işbirliğine açık, döner sermayeyekatkı sağlayacak, yenilikçi, üniversite-sanayi işbirliğini geliştirici ve süreç içerisinde uluslararası ortak çalışmalarıdestekleyen özelliklere sahiptir.

01.04.2019 – 20.12.2023 HAKAN ERKILIÇ, SERVET CAN DÖNMEZ

Tamamlandı Yükseköğretim Kurumları tarafından destekli bilimsel araştırma projesi Yürütücü

COVID-19 PANDEMİSİ ve SİNEMA SEKTÖRÜNDE KRİZ

COVID-19 pandemisinin sinema sektöründe yarattığı kriz ve bu krize karşı gerçekleştirilebilecek destek paketleri

01.07.2020 – 15.04.2021 HAKAN ERKILIÇ, SENEM AYŞE DURUEL ERKILIÇ, SÜLEYMAN DEĞİRMEN

Tamamlandı -Tübitak 1001 Yürütücü

Trol Ağızında Balık Davranışlarının ve Kurşun yaka Modifikasyonlarının Tür Seçiciliğine Etkisi

Trol Ağızında Balık Davranışlarının ve Kurşun yaka Modifikasyonlarının Tür Seçiciliğine Etkisi

MERSİN ÜNİVERSİTESİ 01.09.2015 – 28.12.2018 HÜSEYİN ÖZBİLGİN, YELİZ ÖZBİLGİN, yunus emre fakıoğlu, MEHMET TAHİR ALP, ebrucan kalecik, oğuzhan demir, GÖKHAN GÖKÇE, ESİN YALÇIN, ALİ CEMAL GÜCÜ, HAKAN ERKILIÇ, BAYBARS SAĞLAMTİMUR

Tamamlandı -Tübitak 1001 Danışman

70 Yıl Sonra Erdemli Küçük Yerleşim Yerlerinde Sosyo Ekonomik Değişim ve Siyasal Hayat TUBİTAK PROJE NO 113K632

MERSİN ÜNİVERSİTESİ 01.03.2014 – 15.12.2016

Tamamlandı TÜBİTAK PROJESİ Araştırmacı

Diğer kategoride proje bulunamadı!