Sürdürülebilirlik Odaklı Modüller ve Mesleki Gelişim Programı Aracılığıyla Sürdürülebilir Gelişimin Okul Öncesi Eğitimle Bütünleştirilmesi
Recently, education for sustainability (EfS) has become increasingly important in all over the world. Likewise, Korea has been successful in both governmental and community initiatives in EfS. Korea organizes many EfS seminars, conferences, and workshops for preschool children, their parents, and teachers through research centers, non-governmental organisations, institutes, and Korean National Committee of OMEP. Also, several institutions in Korea have received sustainable school certificates by the Korean National Committee of UNESCO. Korean and Turkish research team collaborates in this project, took part in OMEP-ESD world project in cooperate with ten countries and published ”International Research on Education for Sustainable Development in Early Childhood” book have collaborated as co-author. It is thought that the cooperation of Korean and Turkish researchers will contribute both countries’ EfS policies and practices. The aim of this project is to raise awareness of preschool teachers about EfS and to help teachers integrate EfS practices into the preschool education program. In the first phase of the project, which is designed as a mixed method, descriptive and inferential design, one of the quantitative research methods, will be used. In this process, common scales will be applied in both countries to determine the educational needs of teachers for sustainability, their knowledge, attitudes, and practices on sustainable development (SD) and the physical conditions of preschool institutions. In the second phase of the project, planned as a design based, 14 voluntarily teachers will be educated which includes 7 modules will be prepared representing the 7 themes of sustainability (reuse, rethink, respect, rethink, reflect, recycle, redistribute). Three of them will implement pilot implication of the modules. After the pilot implementations, the revised training modules will be implemented by the teachers and will be revised once more to finalize the training modules. At this stage, action research will be carried out in which the final version of the modules will be implemented with three teachers and action plans will be developed, implemented and evaluated with the teachers in this process. In the second phase of the project, data will be collected through semi-structured interview forms, video recordings, and observation forms. During the development of modules that will support professional development of teachers towards EfS and during the project process, visitations will be made three times between the two countries and mutual evaluations, feedback, and contributions will be provided. In the final phase of the project, a teacher guide book including education modules and activities will be prepared. The outcomes and activities will be announced through conferences and the website. Meanwhile, it will be ensured that teachers who participate in the teacher education program will organize the training for their colleagues during the seminar periods by using the teacher guide book on EfS practices.
01.01.2020 – 01.07.2022 TÜLİN GÜLER YILDIZ, RIDVAN ELMAS, DENİZ PAMUK, SAVAŞ PAMUK
Çatısı Gökyüzü Duvarları Ağaç Olan Okulum
22.11.2021 – 24.08.2022 DENİZ PAMUK, YEKTA KOŞAN, BANU AKBAŞ, HATİCE GÖZDE ERTÜRK KARA
Aklin Şiiri Bilim
Bilim ve Toplum
20.07.2018 – 20.02.2019 DENİZ PAMUK, EMİNE YILMAZ BOLAT
Aklın Şiiri Bilim
Bilimsel bilginin erken yaşlarda kazanılmasına yönelik çocukları, gençleri bilimle buluşturmak, çocuklara ve gençlere yeteneklerini keşfetmelerini, geliştirmelerini sağlayacak öğrenme ortamları oluşturmak, yetişkin bireylerin yeni bilgiler öğrenerek kendilerini geliştirmelerine fırsat sunmak, toplumdaki bireylerin bilime merak ve ilgi duymalarını sağlayarak toplumda bilim kültürünün zenginleşmesine katkıda bulunmak gibi amaçları taşıyan bu projenin hedef kitlesi öncelikli olarak okul önce eğitim çağı çocukları olmakla beraber aileler, meslek liselerinin çocuk gelişimi bölümü öğrencileri ve eğitimcilerdir. Bilim şenliği programında eğitimde disiplinler arası yaklaşımın önemine dikkat çekilecektir. Bu hususta interaktif etkinlikler hazırlanıp, çocuklara ailelerine, öğrencilere eğitimcilere aktif öğrenme fırsatı sunulacaktır. Disiplinler arası öğrenmeyle ilgili ülkemizde ve dünyada yazılmış çeşitli makaleler, tezler, kitap bölümlerinden önemli kısımlar seçilerek katılımcıların okumaları için panolara asılacak ve anlamlı ve kalıcı öğrenmeyi sağlamaya yönelik interaktif etkinlikler yapılacaktır. Böylece katılımcıların kendilerini tanımaları, çevrelerinde olup bitenlerden haberdar olmaları sağlanacak, bireyler arası bilgi alış verişi esnasında birbirini dinleme farklı görüşlerin ortaya çıkması, dünyaya bakış açısında gelişim sağlanacaktır. Katılımcılara beyin fırtınası yöntemiyle çözmeleri sağlanacak sorular hazırlanacaktır. Örneğin ’xxBir fil kadar büyük olsaydın nasıl olurdu? Üç gözümüz olsaydı ne yapardık ?’xx gibi sorular farklı renklerde zarflara yerleştirilecek ve katılımcıların istediği zarfı seçerek soruyu istediği gibi yanıtlayacaktır. Eğlenceli matematik etkinlikleri olarak eşleştirme, gruplama sıralama oyunları oynanacaktır. Katılımcıların matamatiği ve İngilizce’xxyi müzikle öğrenmelerini sağlayacak oyunlu müzikler oluşturulacak, Çocukların hayal güçlerini gelişimine yönelik origami yöntemiyle uzay gökyüzüyle ilgili interaktif etkinlikler yapılacaktır. İletişim becerilerinin gelişimine yönelik iletişimle ilgili çeşitli oyunlar oynanacaktır. Köpüklerle resim etkinliği katılımcıların sanata olan ilgisini arttırırken matematik becerilerin gelişimini de sağlayacaktır. Tematik oyunlarla olay ve olguların anlaşılması kolaylaşacaktır. Bilim şenliği kapsamında disiplinler arası yaklaşım etkileşimli uygulamalar sayesinde katılımcıların, okulda öğrenilen bilgi ve becerileri gerçek yaşamda kullanabilme kabiliyeti gelişerek bu bilgi becerileri karşılaştıkları problemleri çözmeleri kolaylaşacaktır.
MERSİN ÜNİVERSİTESİ 22.10.2018 – 26.10.2018 Leyla Kızılay, EMİNE YILMAZ BOLAT, DENİZ PAMUK, SUZAN AKGÖK, ÜMMÜGÜLSÜM GÜNEŞ, SEVDA ÖMÜRTAŞ, MURAT YİRİK, SERKAN ATİK, ORHAN YURTALANOĞLU