Studies on Religious and Politico-Social Minority Groups in Middle East Project
01.04.2016 – 31.03.2019 HİROKİ VAKAMATSU
Sufism and Tariqah Research Project
Sophia University 01.04.2008 – 31.03.2016
The Ethnography of Global Glocal An Anthropological Approarch on Social Category of Kurdish Alevis
01.04.2011 – 31.03.2014 HİROKİ VAKAMATSU
Islam and Secularism
01.04.2010 – 31.03.2012 HİROKİ VAKAMATSU
Beyond the Ethnography of Secularism A Research on Saint Veneration of Kurdish Alevis
01.04.2010 – 31.03.2011 HİROKİ VAKAMATSU
The Ethnography of Kurdish Alevis through an Analysis on Soscial Structure of Baba Mansur Ocagı
01.04.2008 – 31.03.2010 HİROKİ VAKAMATSU
E-SUFFE: Aktif Katılımlı Etkin ve Fonksiyonel Öğrenme Stratejisi - Araştırma, Uygulama ve Değerlendirme
E-SUFFE EĞİTİM MODELİNİN UYGULANMASI
16.12.2019 – 07.06.2022 BAYKAL BAŞDEMİR, RECEP ÜNAL, MUSTAFA AYDIN, ERDAL BAYKAN, İBRAHİM YILDIZ, HASAN TELLİ, NESLİHAN UÇAROĞLU, ABDULVAHİD SEZEN, ALİ BÜYÜKASLAN, FURKAN GAN
Mersin Bölgesinde Alevilik Bektaşilik Yazlı ve Sözlü Geleneklerin Arşivleştirilmesi
Anadolu uzun tarih boyunca sürekli göç alıp çeşitli dini ve etnik grupların geçip gittiği ve yerleştiği kaynaştığı mozaik bir topraktır. Özellikle Mersin bölgesi eskiden Kizzuvatna, Kilikya ve İçil (İçel) adlarıyla bilinmektedir ve bu bölgeye Hititler başta olmak üzere çeşitli devletler sahip çıkmaktadır. Toplu göç sayesinde Mersin bölgesi çeşitli dini kültürünün birlikte yaşama kültürünü geliştirmiş bölgelerinden bir tanesidir. Bu kültürel tmelinde oluşan Mersin bölgesine ilk olarak Bizans döneminde Emevi iktidar tarafından uygulanan zulmünden dolayı şuan ki Suriye bölgesinden kaçarak göç edip yerleşen Arap Aleviler vardır. Öte yandan Alevi-Bektaşi topluluklar hakkında 16.yy son çeyreğine ait ve o dönemlerde defterdar tarafından yazılan Osmanlı defterlerinde “İçil (İçel) sancak beği Mehmet beğe hüküm ki… içil sancağında Kızılbaş adına dahi bazı kimseler var imiş ol asıl kimseleri dahî haramî adına ele getürüb kızılbaşlıkları sabit olduktan sonra habs ü arz eyleyüp… ” şeklinde kaydedilmektedir ve Kızılbaş (Alevi) grupların Mersin bölgesinde o dönemde yaşadığını görülmektedir (Ümit Erkan, 16. Yüzyılda Osmanlı’da Kızılbaş Ayaklanmaları, Ankara: Araştırma Yayınları, 2016: 69.). Bu halklar 1071 yılında meydana gelen Malazgirt Savaşından sonra Horasan bölgesinden yavaş yavaş göç edip yerleşen Türkmen Alevilerinin torunlarıdır (Irene Mélikoff, Hadji Bektachi: un Mythe et ses Avatars: genes et évolusion du soufisme populaire en Turquie, Leiden: Brill, 1998: 58-62.). Bunlardan bazılar dağ kısmına yerleşmiş şuan ki adıyla “Tahtacılar” denen bir gruptur. Mersin bölgesinde yaşayan Tahtacılar konusunda Coşkun’un dini ritüeller üzerine Türk Halk Bilimler açısından incelenmiş çalışmalar mevcuttur (Nilgün Çıblak COŞKUN, Alevi Cemlerinde Nefesler, İstanbul: Otorite, 2014). Bu çalışma Mersin’e odaklı olarak yapılan çalışmadır ve aynı zamanda Mersin’de yaşayan Tahtacılar başta olmak üzere belirli bir grup hakkında inceleyen Folklorik çalışmadır. Fakat bu çalışmada disiplinden dolayı Mersin’in tüm bölgeleri kapsayan sosyo-politik incelemelerde bazı eksiklikler bulunmaktadır. Çünkü ülkenin sanayileşme ve ardından gelen hızla kentleşmeden dolayı özellikle doğu illerinden gelen Kürtçeyi anadili olarak konuşan Kızılbaş-Alevi kitlelerinin var olması ve Mersin bölgesinde mevcut olan gruplarla sivil toplum örgütler vasıtasıyla olan temas ve etkileşimi de dikkate alınması gerekmektedir. Ve Almanya başta olmak üzere Avrupa’da yetişmiş ve Mersin yöresine yerleşmiş Alevi kökenli kitleleri de düşündüğümüz zaman daha çok kapsamlı bir şekilde araştırmamız gerekmektedir. Dolaysıyla bu projenin amacı Üniversitemiz Alevilik-Bektaşilik Uygulama ve Araştırma Merkezi olarak Mersin bölgesinde yaşayan Alevi gruplar hakkında yazılı tarihi kaynakların ve köylerde mahallelerde dini ritüeller çerçevesinde uygulanan sözlü geleneklerine dayanarak bu bölgede yaşayan Alevilik Bektaşiliği Antropolojik açıdan incelemektir.
26.12.2016 – 26.06.2018 HİROKİ VAKAMATSU
Sosyal Psikolojik Yöntemler ile Ziyaretler Atlası
HİTİT ÜNİVERSİTESİ 01.01.2015 – 25.06.2016